Útmutató az orsók összeszereléséhez

Útmutató az orsók összeszereléséhez

Hajdanán az orsók egyszerűek voltak, kevés alkatrészből készültek, és legalább olyan könnyű volt őket összerakni, mint szétszedni. Manapság azért más a helyzet! A modern műszerek ugyanis tele vannak mindenféle apró alkatrésszel, és olykor bizony komoly kihívást jelent egy szétszedett tekerő összerakása. Annak érdekében, hogy egy orsó jól működjön, először is figyelmesnek, megfontoltnak, óvatosnak, türelmesnek és alaposnak kell lenni a karbantartás során. Az összeszerelés persze a karbantartás nehezebb része, tehát bízom benne, hogy a mostani útmutató segítségével az utolsó csavar is a helyére kerül!

Korábban már foglalkoztam írásaimban különböző orsók karbantartásával és bemutatásával, de azóta sok víz lefolyt a Zalán. Az elmúlt években kénytelen voltam komolyabb szerszámokkal feltölteni kis asztalkám fiókjait, ugyanis a régi eszközeimmel már nem tudtam megoldani az újabb modellek szerelését. Bizony, alaposan fel kell készülni manapság, ha a finom műszerek karbantartásáról van szó!

Rend a lelke mindennek!
Néhány egyszerű szerszám manapság már nem elegendő az orsók szereléséhez
Munkámat nagymértékben megkönnyíti, ha minden eszköz kéznél van

Külön dobozban tartom az ecseteket, a fecskendőket és a kenőanyagok egy részét, a bontott alkatrészeket pedig többféle kategóriára szoktam osztani az első képen is látható csavartartó hengerben. A bal fiókban tárolom a fontosabb szerszámokat, a jobb oldaliban pedig a karbantartáshoz nélkülözhetetlen anyagokat és az egyéb apróságokat. A szerelésnél mindig készítek fényképeket és szükség esetén jegyzetelek is.

Többféle alkatrészt és öt orsót is előkészítettem annak érdekében, hogy az utolsó csavar is a helyére kerüljön!

Mielőtt azonban elkészülnének a műszerek, megosztok veletek néhány „történetet”. Sajnos nem ritka az olyan horgász, aki elhamarkodott döntést hoz és ebből adódóan nem tudja összerakni a szétszedett tekerőjét. A saját ötletek sem nyerők minden esetben. Több mint 10 éve foglalkozom peremfutó orsók karbantartásával, tehát sok „érdekességet” láttam, hallottam és tapasztaltam már. Következzen néhány „gyöngyszem” ezek közül (személyi jogok miatt a képeket mellőzöm): majdnem egy egész tubus zsír az orsóban, alufóliával hézagolt csapágy, esztergagépekbe való vörös gépzsír (ami ugye nagyon kemény) kenése a horgászorsóba, csapágyak rögzítése a tányérkerékhez és a bronz csigához forrasztással, miegymás. Személyes „kedvencem” a disznózsírral bekent belső szerkezet volt, aztán idővel jött a szaga is. Az elrepült rugó esete pedig egyáltalán nem ritka! A szitu általában a következő: „Kipattant a rugó, leesett a földre, és nem találom meg. Van helyette másik?” Ha egy rugó a földre esik, akkor lejjebb esni legalább nem fog, és a porszívó majd biztosan megtalálja, aztán fix helye lesz a szeméttelepen! Bár meglehet, hogy a közelben lévő bútorok valamelyikében landolt a rafinált alkatrész! Ha az orsó szétszedése sikerült, biztosan sikerülne a bútorok szétszedése is! És most, hogy a bejegyzésnek vége, ideje komolyabb üzemmódba kapcsolni és kerüljön hát a helyére az utolsó csavar is!

Az öt orsó egyike ez a NEVIS Avanger XT 6000. Egyszerű, de korrekt műszer
Régóta hű társam kedvenc Okuma Longbow LB 50 tekerőm
A By Döme TEAM FEEDER Power Fighter Pro 6000 egy első fékes modell
Komoly műszaki tartalom jellemzi a By Döme TEAM FEEDER Big River LCS 6000 orsót
A By Döme TEAM FEEDER Gold Serie 6000 a csigatengelyes típusok táborát bővíti

A továbbiakban egy-egy munkafolyamatnál szerepel majd az adott orsó neve. Próbáltam úgy kiválasztani a tekerőket a mostani cikkhez, hogy minden mechanizmus összeszereléséről legyen néhány kép a hozzá tartozó információkkal. Az Okuma már átesett egy korábbi szervizelésen, a NEVIS új és csapágy tuningra vár, a By Döme orsók szintén újak és egy gyors átnézés, valamint zsinórfeltöltés után már mehetnek is a vízpartra!

Az első fékes, kulisszás dobemelő rendszerű orsók összeszerelése a legegyszerűbb. Főszerepben a By Döme TEAM FEEDER Power Fighter Pro 6000

A fenti képen látható állapotig a legtöbb horgász – amennyiben van műszaki érzéke – el szokott jutni. És ha már darabokban van a tekerő, következhet az összeszerelés! Gyakran található az első fékes, kulisszás orsókban egy olyan sín, amely a dobemelő kulisszát vezeti meg. Amennyiben az alkatrész nem akadályozza a belső elemek kiszedését és visszahelyezését, maradhat a helyén!

Az összeszerelés első lépése a bronz csiga visszarakása a hozzá tartozó persellyel és alátétekkel együtt. A második lépés pedig az odafigyelés, méghozzá az apró részletekre!

Figyelem! Az alátétek egy másik alkatrészhez tapadhatnak és könnyen elveszhetnek! Minden kellemetlenség elkerülhető azonban odafigyeléssel és alapossággal! Fontos, hogy az összeszereléskor minden alkatrész a helyére kerüljön, tehát a szétszedéskor készült fényképek és jegyzetek sokat segítenek!

A csiga után a tűgörgős visszaforgásgátló következik. Fontos, hogy a jelölések a megfelelő pozícióban legyenek!

A tűgörgős visszaforgásgátló összeszerelését a későbbiekben fogom bemutatni. Mivel sok apró részből áll, a folyamat felér egy kisebb türelemjátékkal. Az egység egyébként az orsón belül – a rotor alatt, a ház elején – jól védett helyen van, ezért csak akkor kell szétszedni, ha valóban szükséges!

A tűgörgős visszaforgásgátló után a bronz csiga csapágyán és a hozzá tartozó gyűrűn a sor. A jelölések megtalálhatók a gyűrűn is (lásd a képen)!
A beszerelt alkatrészeket végül rögzíteni kell a megfelelő elemmel, jelen esetben egy fém kerettel és a hozzá tartozó három csavarral

Mindezek után a visszaforgásgátló spirálrugóját kell a helyére akasztani. Amennyiben a kapcsoló többi része rendben van, a spirálrugó alatti torziós rugót nem ajánlott piszkálni, mert ha kipattan, könnyen elrepül, sőt balesetet is okozhat! A bronz csiga visszarakásáról készült képen is jól látszik, hogy csak a spirálrugót akasztottam le a visszaforgásgátlóról, a kapcsoló többi alkatrészéhez nem nyúltam.

Figyelem! Amennyiben rendben van egy rugós mechanizmus, és torziós rugó van benne, nem ajánlott hozzányúlni! A spirálrugó leakasztásához pedig egy hegyes csipeszt kell használni!
A spirálrugó karikájának visszahelyezése már macerásabb, de a célszerszámmal azért megoldható

A spirálrugóval persze óvatosan kell bánni még a csipesz birtokában is, mert hajlamos az eltűnésre! Most pedig jöhet a folytatás, az orsóház belsejében lévő alkatrészek beszerelése előtt azonban van még egy igen fontos apróság, amit nem szabad elfelejteni! A bronz csiga csapágya és a rotor között ugyanis rendszerint egy alátét található! Amennyiben a rotor levételekor az alátét eltűnik, akár Houdini, érdemes a rotor aljára nézni! Nem ritka ugyanis, hogy a kenőanyagtól az alkatrész a rotor aljára tapad. A lényeg, hogy az alátét legyen a helyén vagy a visszaforgásgátlós rész összeszerelése után, vagy a rotor felhelyezése előtt!

Íme, az eltűnésre hajlamos alátét
Ha már a helyén van, szerencsére ott is marad!

A tűgörgős egység a legtöbb orsóban tehát a fentiek szerint szerelhető össze. Ígérem, hogy nem marad el a kilincskerekes visszaforgásgátló összerakásának bemutatása sem, de előtte jöjjön a hajtómű!

A tányérkerék tengelyének jobb oldali részén található csapágy elhelyezése után jöhet a dobemelő fogaskerékhez tartozó alkatrész

A tányérkerék tengelyének jobb oldali részén csapágy vagy persely szokott lenni, a dobemelő fogaskeréknél szintén. Most éppen egy csapágy és egy persely volt a műszerben és ment is vissza minden a helyére, hiszen a tányérkerék csapágya jó minőségű, a bronz persely pedig tartós. A perselyek természetesen szabvány méretűek, bármikor cserélhetők csapágyra.

A dobemelő fogaskerék könnyen a helyére tehető
A dobemelő kulisszát a fogaskeréken található bütyökre kell helyezni
A tányérkerék visszarakása után nem maradhatnak ki a hézagoló alátétek! Mivel ezek is hajlamosak a szökésre, nem árt odafigyelni!
Most már jöhet a dobtengely, amelynek a menettel ellátott hátsó része egy kis ügyeskedés után a dobemelő kulisszába illeszthető
A tengely egy (vagy két) csavarral rögzíthető. Ilyen csavart nehéz szerezni, tehát vigyázni kell rá, valamint érdemes hozzá menetrögzítőt használni, de csak a megfelelőt és kis mennyiségben!

A tengelynél lehet egy vagy két csavar, ez típusonként változó. A legfontosabb, hogy egyetlen csavar se lazuljon meg a tengelynél! A szakszerűen elvégzett karbantartás után azért ilyen probléma nem következhet be!

A tányérkerék bal oldalánál kifejezetten fontos, hogy csapágy legyen a tengelyen!

Ha szükséges, a csapágyak környékét hézagolni kell. A hézagoló anyag lehet egy gyorsan száradó lakk (pl. körömlakk), illetve az alátétekkel is lehet variálni. Túlzásokba esni viszont nem szabad, mert az alkatrészek szorulni fognak, és az orsó házának fedelét sem lehet majd normálisan visszarakni.

Ha belül minden rendben van, a fedél a helyére illeszthető, majd rögzíthető. Figyelem! A házhoz tartozó csavarok nagysága és hossza nem mindig egyforma!
A díszítőelem visszaszerelése után…
… az orsóházzal már nincs további teendő

Ahogy a fenti képeken is látható, szerencsére bezsírozták a fogaskerekeket a gyárban, így biztos nem lesz gond az orsóval az első szezonban. Ettől függetlenül én mindig átnézem az új tekerőket is és magam végzem el a karbantartást. Több évnyi szerelés után viszont egyértelműen azt tudom mondani/írni, hogy gyakorlati tapasztalat nélkül modern orsót bütykölni felelőtlenség! Mindenhez értő horgász nincs! Nem kell szégyellni tehát, ha valakinek nincs műszaki érzéke, hiszen vannak szakszervizek és szakemberek, akik jellemzően kitűnő munkát végeznek! Egy tekerő otthoni szerelése – ahogy már korábban is jeleztem – a garancia elvesztésével jár!

A nyeletőfékes orsók összerakása már körülményesebb, ezúttal a By Döme TEAM FEEDER Big River LCS 6000 az alany

Íme, a nyeletőfékes orsó majdnem üres háza, következhet az összeszerelés! Előtte viszont elárulom, hogy miért nem üres a ház teljesen! Azért, mert a nyeletőfékes modellekben finoman fogalmazva is bivalyerős a torziós rugó! Amikor a kapcsoló több darabból áll, a belső fém elemhez csavarozott részét nem szabad levenni! A tekerőkhöz nehéz alkatrészeket szerezni, illetve – ahogy fentebb is írtam – a kipattanó rugó balesetveszélyes!

A nyeletőfékes orsók karbantartásánál mindig figyelni kell a kapcsolóra!
Az erős torziós rugó közelebbről. Normális esetben egyébként nincs vele probléma, tehát nem is indokolt, hogy hozzányúljanak
Ha minden működik, a nyeletőfékhez tartozó spirálrugó is maradjon a helyén!

Már a nyeletőfék rendeltetésszerű használatával megelőzhető az alkatrészek károsodása. A visszaváltáshoz a hajtókart kell használni, ezért is vannak fogak a nyeletőfékes orsók tányérkerekének külső részén.

Egy nyeletőfék szabályzója rendszerint több alkatrészből áll. Aki a szétszedéskor megfontolt és alapos, sorrendbe rak minden apróságot…
… a sorrendbe rakott alkatrészek pedig az eredeti helyükre kerülnek vissza!
A szabályzó visszaszerelésénél is figyelni kell!

A szabályzó lamellás részét a helyére kell tenni, majd jöhet a rugó és a csavarmenetes fém elem. Utóbbit a tekerőgombbal lehet behajtani, de a gombot ezután le kell venni és csak a ház összeszerelése után lehet majd véglegesen a helyére tenni! A szabályzót rendszerint rögzíteni kell a házon belül, pl. egy speciális alakú fém lapkával, mint a mostani esetben (lásd a következő képen). A tányérkerék egyik csapágya is mehet a helyére!

Az összeszerelés további része egyszerűbb. Ennél a nyeletőfékes orsónál már gyárilag csapágy van a dobemelő fogaskerék közepén
Egy csavar behajtása után a dobemelő kulissza következik, majd a tányérkeréken…
… és a dobtengelyen a sor. A tengely végét a nyeletőfék szabályzójába kell tolni, majd a rajta lévő két bevágást a dobemelő kulisszához kell igazítani!
Fontos, hogy a dobtengelyt a szétszedéskor eltávolított kengyellel és csavarral rögzíteni kell! A tányérkerékhez tartozó alátét vagy alátétek és a másik csapágy után már mehet a helyére a fedél

Hasonló kivitelezés a hátsó fékes modellek hajtóműve is. Mivel a hátsó fékes orsók dobja nem forog a tengelyen, a tengelybe épített dobrögzítő stift akadályozhatja a rotor leszedését és visszarakását (szétszedésnél: előbb a tengely, utána a rotor, összeszerelésnél: előbb a rotor, utána a tengely)! A távdobó orsók tengelyén pedig nem ritka a biztosító gyűrű, amelyet fogóval lehet a legkönnyebben levenni, majd visszarakni. Egy műszer tengelyének kenése nem maradhat el! A karbantartásához a jó minőségű olaj az igazi (a WD-40-et orsókhoz nem ajánlom)!

Nemcsak a szétszedésnél…
… hanem az összeszerelésnél is a megfelelő szerszámokat kell használni!
Ha a szétszedésnél „rend a lelke mindennek”, az összeszerelésnél is így lesz!

Legendás Okuma Longbow LB 50 orsóm szervizelését már bemutattam korábban, következzen tehát néhány kép az akkori munkáról. Miután a belső alkatrészek a helyükre kerültek, természetesen körülnézünk odakint is.

Esedékes volt már a karbantartás, jól látszik, hogy a kenőanyagok is régiek. A nyeletőfék kapcsolója viszont a helyén van, mert fő a biztonság!

Mivel egy darabból áll a műszer nyeletőfék kapcsolója, a fentebb említett biztonsági okok miatt visszaszereltem a szervizelés idejére is. A nyeletőfékes orsók mechanizmusa általában (kisebb-nagyobb mértékben) különbözik.

Alaposan megtisztítottam az alkatrészeket összeszerelés előtt, majd hézagoltam a szükséges helyeken
Végül beállítottam és kenés után összeraktam a tekerőt

Ahány horgász, annyi szokás és ahány szakember, annyi megoldás! Egyesek szerint felesleges a rugókhoz, a recsegőkhöz, a zárt csapágyakhoz, és az egyéb apróságokhoz zsírt kenni. Én ettől függetlenül ezt meg szoktam tenni, mert a zsír tartósabbá teszi a szerkezetet, valamint megakadályozza, hogy az orsóba jutó por- és homokszemcsék (amelyekre ugye jellemző a koptató hatás) közvetlenül érintkezzenek az alkatrészekkel. A zsírral bekent csapágy pl. hézagolás után könnyebben a helyére csúszik. Ha be van kapcsolva a nyeletőfék és húzza a hal a zsinórt, az orsó dobtengelyének forgó mozgása van, ezért a dobemelést végző elem kenése is hasznos a dobtengely környékén. A legfontosabb azonban a célnak megfelelő és jó minőségű zsír, na meg persze az, hogy a fogaskerekek és a dobemelő rendszer alkatrészei semmi esetre se maradjanak ki a jóból!

Érdemes a rugós mechanizmusokra…
… és a recsegőkre is némi zsírt kenni

A visszaforgásgátló az orsók nélkülözhetetlen része. Kapható kilincskerekes és tűgörgős visszaforgásgátlóval szerelt tekerő is. Fentebb ígértem, hogy bemutatom a visszaforgásgátlók összeszerelésének módját is, az ígéret pedig szép szó, és ha betartják, akkor még szebb!

A NEVIS Avanger XT 6000 kilincskerekes visszaforgásgátlója csak néhány alkatrészből áll

Jelen esetben a kilincset csak egy csavar tartja a helyén. A csavar eltávolítása után a kilincs levehető, majd leszedhető a rugóval szerelt műanyag gyűrű és az alatta található alátét is a bronz csigáról.

Összeszereléskor először az alátétet, majd a műanyag gyűrűt kell a csigára húzni, végül vissza kell rakni a kilincset úgy, hogy a rugó hosszabbik vége a kilincsen kialakított furatba kerüljön

Végül a csavaron a sor, és kész is! A kilincskerekes visszaforgásgátló felépítése tehát egyszerű, bár mindig kottyan egyet az orsó, amikor a hajtókar megáll. E megoldás persze nem szimpatikus mindenkinek.

A tűgörgős visszaforgásgátló összeszerelésnek módját bontott alkatrészeken fogom bemutatni. A munkához elsősorban türelem kell, na meg persze egy jó csipesz!
A görgőket egyesével el kell helyezni a koronához hasonlító görgőkosárban
Ha minden görgő a helyére került, jöhet a görgőpálya

Az orsókarbantartásnál minden apró részlet számít! Az alkatrészeken található jelölésekre ezúttal is figyelni kell, valamint megmutatják, hogyan kell majd elhelyezni a tekerőben a visszaforgásgátlót.

A felkiáltójel ezúttal is okkal került a képre! Nem győzöm hangsúlyozni, hogy tilos a visszaforgásgátlóba zsírt kenni! Egy kevéske olaj kerülhet csak a görgőkre, és rendben lesz!

Nem véletlenül hagytam egyébként későbbre a visszaforgásgátlók összeszerelésének bemutatását. Ha minden rendben van, nem szükséges és nem is célszerű szétszerelni egy ilyen mechanizmust! Ahogy a képeken is látszik, nagyon aprólékos munka, és valóban kell hozzá a türelem! És most, hogy minden belső alkatrész a helyére került, jöhet a rotor, a felkapókar, a dob és az első fék, illetve zárásként a csigatengelyes dobemelő rendszer. A hajtókar zavaró lehet a rotor szerelésénél, tehát azt a végén érdemes visszarakni.

Vigyázat! A rotort rögzítő anya a legtöbb orsónál balmenetes!

A szervizasztalon újra a NEVIS Avanger XT 6000. A rotor rögzítésénél tehát az anyát – a hagyományos csavarokkal ellentétben – a másik irányba kell meghúzni, illetve lazítani. Egy megfelelő méretű pipakulcs vagy csőkulcs kell a munkához. Én a jó öreg pipakulcsomat használom, mert a mai napig teszi a dolgát. Talán a szőrszálhasogató kritikusok elnézik majd nekem, hogy nem csillog-villog.

Fő a biztonság! Az anya elmozdulását a legtöbb orsónál egy biztosító gyűrű és/vagy egy csavar akadályozza meg
Sokaknak nehézséget okoz a felkapókar nyomórugójának visszaszerelése

Ahol rugó van, ott óvatosnak kell eljárni, és ha már a felkapókarnál vagyunk, jöhet az újabb türelemjáték! Őszintén bevallom, hogy nekem sem a kedvencem ez a mechanizmus, szívesebben szippantanék egyet valami ritka büdös csaliból vagy erjesztett kukoricából a szerelése helyett, de a teljesség kedvéért természetesen bemutatom ezt is! Először is érdemes bekenni a kis alkatrészeket némi zsírral, mert így könnyebben a helyükön maradnak szerelés közben! Ezután a felkapókar csuklóján található kis furatba kell helyezni a rugóhoz tartozó, apró méretű, „Z” alakú fém elem egyik végét, majd a fém elem másik végéhez azt a műanyag alkatrészt, amelyhez végül a rugó csatlakozik. Fontos, hogy a rugóra ekkor még nincs szükség! Az összerakás előtt a visszaváltásért felelős, nagyobb méretű „Z” alakú fém alkatrészt a rotorban kialakított helyére kell tenni (a hosszabbik végével lefelé), és a csukló nagyobb mélyedésébe kerül majd a rövidebbik vége. Ha eddig minden rendben van, óvatosan visszatehető a felkapókar csuklója a kis alkatrészekkel együtt. Érdemes a rotort helyezni a felkapókar csuklóra, így nem eshetnek szét az apró alkatrészek, és nem kell csüggedni, ha elsőre nem sikerül, hiszen gyakorlat teszi a mestert! Végül jöhet a spirálrugó. Figyelem! A rugót csak azután szabad visszanyomni, miután a csukló csavarja már a helyére került! A kenés lehetőleg itt se maradjon el, és a szakszerűen összerakott egység biztosan jól működik majd a fedél visszaszerelése után!

Csak óvatosan! Ha a rugó nagyon erős, célszerű lefogni a fedél visszaszerelésénél!
A torziós rugók a spirálrugóknál jóval erősebbek. Mindegy, hogy hol vannak, lehetőleg maradjanak a helyükön! Ha netán kipattanna egy, csőrös fogóval vissza lehet rakni

A szakszerűtlen szerelés miatt sajnos sok orsó köt ki szakszervizben, legtöbbször persze darabokban! Mivel senki sem szeret feleslegesen dolgozni, valóban nem árt megfontolni, hogy nekiáll-e valaki a karbantartásnak, vagy sem! Főleg a kezdőknek jelzem, hogy tessék szépen a torziós rugókat békén hagyni!

A zsinórvezető görgőnél csak egyetlen csavar található, szerelése tehát egyszerű

Az olcsóbb orsókban (ahogy a mostaniban is) általában perselyes/siklócsapágyas a görgő, de megfelelő karbantartással egy olcsóbb alkatrész is lehet tartós. A siklócsapágyak készülhetnek poliamidból, bronzból vagy más anyagból is. Mivel szabvány méretű alkatrészekről van szó, bármikor cserélhetők golyóscsapágyra.

A megfelelően karbantartott görgő kíméli a zsinórt és persze hosszú életű

A görgő egyes modelleknél aszimmetrikus alakú lehet, tehát a megfelelő pozícióban kell visszarakni, illetve fontos az egyéb apróságok (pl. alátétek) sorrendje is! Ha szükséges, lehet csavarrögzítőt használni, de mértékkel!

A dob alá rendszerint egy alátétet (vagy alátéteket) és egy fogazott tárcsát kell tenni. A megfelelő zsinórképet a dob alatt közvetlenül elhelyezkedő alátétekkel lehet beállítani
Amennyiben a recsegő rendben van, már mehet is a dob a helyére!

A dob alsó részén rendszerint egy rugós alkatrész található, amely a fogazott tárcsán körbefordulva fárasztáskor a jellegzetes, recsegő hangot adja. A recsegő szinte mindegyik márkánál más, ezért érdemes néha megnézni, hogy minden rendben van-e a dob alatt! A jó minőségű alkatrészekkel szerencsére nem szokott gond lenni.

A fékcsillag és a hajtókar visszarakásával elkészült az orsó
Most már lehet tekerni!

A fékcsillag felépítése lehet egyszerűbb vagy bonyolultabb. Mivel a By Döme TEAM FEEDER Power Fighter Pro 6000 fékcsillagja több alkatrészből áll, ezt választottam az alábbi képek készítéséhez.

A fékrendszer karbantartása nélkülözhetetlen, de az alkatrészek mindig legyenek sorrendben! A fékcsillag alatt található rögzítővel csak óvatosan, mert hajlamos a kipattanásra!
Akár egy szendvics! Így helyezkednek el a lamellák a dobban
Amennyiben a kiszerelt alkatrészek sorrendben vannak és a recsegő is a helyén…
… a fékcsillag összeszerelése már nem okozhat bonyodalmat!

A fékcsillagot persze csak akkor kell szétszedni, amikor valami probléma van vele (a recsegő hajlamos néha a meghibásodásra). Egy jó minőségű anyagokból készült csigatengelyes orsóval azonban aligha lehet gond, ha rendeltetésszerűen használják, és időnként karbantartják. Következzen tehát egy csigatengelyes modell belső szerkezetének bemutatása és összeszerelése! Főszerepben a By Döme TEAM FEEDER Gold Serie 6000.

A kiindulási alap ezúttal is az üres orsóház, de már az elején figyelni kell!

Figyelem! A bronz csiga (a hozzá tartozó alkatrészekkel) ebben az esetben csak akkor kerülhet vissza, amikor a csigatengely fogaskereke már a helyén van! Célszerű a dobemelő mechanizmust teljesen összeszerelni, majd utána visszarakni a csigát, végül pedig dobtengelyt és a tányérkereket!

Egy csigatengelyes műszer összeszerelése bizony lassú és körülményes munka!
A csigatengellyel és a hozzá tartozó alkatrészekkel kell kezdeni

Először a tengely elejénél lévő apró alátétet és csapágyat kell elhelyezni a házban, majd a kis fogaskeréken a sor. Ezután a csigatengelyt a fogaskerék, majd a csapágy közepébe kell tolni az orsóház hátulján kialakított legnagyobb méretű, kör alakú lyukon keresztül. Figyelem! Csak akkor fog pontosan illeszkedni a tengely, amikor a fogaskerék a megfelelő pozícióban van, ugyanis szögletes a fogaskerék belseje! Ha minden rendben, mehet a csigatengely végére a másik parányi csapágy, majd a hézagoló gyűrű (vagy alátét). Megjegyzések: a szereléshez célszerű csipeszt használni! A csigatengely elejénél található, orsóházhoz rögzített kis fémlemez eltávolítása nem ajánlott, mert rendszerint a lemez előtt helyezkedik el a visszaforgásgátló kapcsolójának torziós rugója! A kis alátét és a tengely elejénél lévő csapágy eltávolítása is csak alapos karbantartásnál indokolt.

Íme, a megfelelően összerakott alkatrészek az orsó házában. Időközben mehet a helyére a tányérkerék egyik csapágya is
A dobemelő csúszka belsejében egy bronz perselyben foglal helyet az a kis csappantyú, amely a csiga barázdájába illeszkedik
Íme, a csúszka a benne lévő persellyel és csappantyúval a csigatengelyen
A vezető rudak stabilizálják a dobemelő csúszkát

A dobemelő csúszka rendszerint több alkatrészből áll, szerelése egyszerű és szétszedni csak egy alapos karbantartásnál szükséges. A rudakat a megfelelő pozícióban (a vékonyabbra esztergált végükkel előre) az orsóház hátulján található kis furatokon keresztül át kell tolni a csúszkán. A rudakat egy célszerszámmal (pl. csipesszel) a legegyszerűbb a helyükre illeszteni, de vigyázni kell, nehogy megsérüljön a felületük!

A csigatengelyt végül fixálni kell, és le kell zárni az orsóház hátsó részét
Most már mehet a helyére a bronz csiga (a hozzá tartozó alkatrészekkel természetesen), majd a dobtengely és a tányérkerék
A többi már adja magát, de érdemes elolvasni az alábbi bejegyzést is!

Van egy fontos különbség a kulisszás és a csigás dobemelő rendszerrel készült orsók között. A csigás tekerők tányérkereke ugyanis legtöbbször kivehető és visszahelyezhető a dobtengely eltávolítása nélkül. Egyértelmű, hogy egy ilyen megoldás a szervizelés szempontjából előnyös, de az is egyértelmű, hogy a csigás műszerek szerelése nem a kezdőknek való. Természetesen a sokadik tekerő karbantartása után írom e sorokat! A legtöbb orsó bizony különböző! Hol kevesebb, hol több bennük a hézagoló alátét, a csapágy, a rugós alkatrész és még sorolhatnám. A dobozban található ábra tehát nagy segítség lehet az összeszerelésnél is. És most, hogy a By Döme TEAM FEEDER Gold Serie 6000 is egyben van, jöhetnek az utolsó gondolatok!

Az utolsó csavar is a helyén. Már csak zsinór kell a dobokra, és irány a vízpart!

Az elköszönés előtt elmesélek egy rövid történetet. Egy közösségi oldalon megkérdezte egyszer egy horgász, hogy miként kell levenni az orsó dobjáról a fékcsillagot. Sokan kigúnyolták és horgásztárshoz nem méltó jelzőkkel illették ahelyett, hogy segítettek volna neki. Lehet, hogy az illető életében először fogott orsót a kezébe! Én viszont tisztelem a horgásztársat, mert ahelyett, hogy meggondolatlanul hozzáfogott volna a fékcsillag leszedéséhez, inkább kérdezett, és nem csinált butaságot! Mivel nem érthet mindenki mindenhez, nem kellene viszonyítási alap nélkül véleményt nyilvánítani! Tételezzük fel, hogy az orsókhoz kevésbé értő horgász az egészségügyben dolgozik, és más embereken segít! Segítsünk hát egymásnak a kötekedés helyett, hiszen tapasztalatainkat átadva más is sikeresebb lehet a horgászatban!

Tiszteljük a természetet, a halakat és horgásztársainkat is!

Számomra ismeretlen horgászok kérdezték, hogy vállalom-e az orsójuk karbantartását. Mivel csak a barátaim és a saját műszereim karbantartásával foglalkozom a szabadidőmben, illetve alkalmanként bemutatókat készítek régi és új tekerőkről, a válaszom: nem. Mert nem vagyok szervizben dolgozó szakember, bár jó ideje szerelek már peremfutó orsókat, és amit az évek során szereztem, az egyértelműen a gyakorlati tapasztalat. A témával kapcsolatos kérdésekre viszont szívesen válaszolok, ha tudok, tehát amennyiben kérdésetek van, keressetek bátran, illetve további információkat és képeket találhattok korábbi írásaimban, valamint egy kiváló szakember, Benyhe János cikkeiben is! Remélem, hogy a mostani útmutatóval tudtam segíteni! Sikerekben gazdag horgászatokat kívánok mindenkinek, és hadd recsegjen fárasztás közben a hibátlanul működő orsó!

Írta és fényképezte: Járfás Dávid

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.